Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Strukturált oktatás

Leírás

A Strukturált Oktatást a TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped Children. [Autizmussal és kommunikációs nehézségekkel élő gyermekek kezelése és tanítása]) program keretében a ’70-es évektől dolgozták ki Schopler, Mesibov és munkatársai.

A Strukturált Oktatás fogalma egyaránt utal alapelvekre és oktatási gyakorlatra. Mára a legtöbb komrehenzív nevesített, vagy nem nevesített autizmus-specifikus módszertanban megtalálhatók a Strukturált Oktatás elvei és tudományosan is igazolt gyakorlata világszerte, és hazánkban is.

Mint oktatási gyakorlat a struktúra azt jelenti, hogy a környezetet különböző, elsősorban vizuális támpontokkal autizmusbaráttá tehetjük. Célja, hogy az autizmussal élő emberek számára könnyen értelmezhető, bejósolható legyen a fizikai és társas környezet, lehetővé téve az önállóbb, sikeresebb örömtelibb és stresszmentesebb részvételt a tevékenységekben és emberi érintkezésekben.

A vizuális támogatás fő pillérei a tér-struktúra, a tér-idő szervezés (napirend) és a vizuális tevékenységszervezés. A vizuális támpontokat (pl. folyamatábrák, „önmagukért beszélő” feladatok) tartalmazó környezetben elsősorban viselkedéses tanítási technikákkal egészül ki a gyakorlat.

Források

Mesibov, G. B., Shea V., Schopler E. (2008). Az autizmus spektrum zavarok TEACCH szemléletű megközelítése. Kapocs, Budapest.

Peeters, T. (1997). Autizmus- az elmélettől a gyakorlatig. Kapocs. Budapest

Havasi Á. Kis-Jakab, É. (2018) DATA: Digitális autonómia-támogatás az autizmus spektrumon Felhasználói tananyag a DATA applikáció alkalmazásához. 2. MODUL: Autizmusspecifikus módszertan és vizuális támogatások: https://api2.data.aosz.hu/content/e1c65f4a-fa5e-11e9-9cd0-8be7b80c8085

 A TEACCH honlapja: https://teacch.com/

Autizmus Alapítvány: Látni és érteni. film. https://www.youtube.com/watch?v=DiY1CeUd8R4

Cipősdoboz feladatok: https://www.youtube.com/watch?v=BctsmzY-JqE&t=1412s