Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Komprehenzív megközelítések

Leírás

Ernyőfogalom, mellyel olyan komplex, a spektrum egészére kiterjesztett, tudományosan igazolt beavatkozási programok írhatók le, melyek célja a fejlődés elősegítése és ezzel a lehető legjobb életminőség elérése. E modellek többnyire a teljes spektrumra (életkor és egyéb dimenziók mentén is), és legalább az autizmus diádjának területein kínálnak fejlesztési és támogatási lehetőségeket és protokollokat. Az első komprehenzív programokat összegyűjtő kutatást a National Research Council (2001) végezte, olyan programokat összegyűjtve, melyek hatékonysága kutatásokkal igazolt, világos módszertani leírással, vagy útmutatóval rendelkeztek és elméleti és konceptuális kereteiben világosan elkülöníthető más programoktól, azóta számos kutatás foglalkozott a témával. A komprehenzív programok többsége valamilyen szervezethez (többnyire egyetemekhez, vagy autizmus-centrumokhoz) kapcsolódó, nevesített programok (pl. TEACCH, ABA, ESDM), de a komprehenzív modellek definícióját és jellemzőit kimerítik nem nevesített programok is (például a Quill [2009] által leírt beavatkozási keret). Ma több tucat program megfelel a “komprehenzív programok” szigorú feltételeinek.

Forrás:

National Research Council (NRC) (2001): Educating Children with Autism. Committe on educational interventions for children with autism. Commission on behavioural and social science and education. National Academy Press, Washington.

Odom, S., Hume, K., Boyd, B., & Stabel, A. (2012). Moving beyond the intensive behavior treatment versus eclectic dichotomy: Evidence-based and individualized programs for learners with ASD. Behavior Modification, 36(3), 270-297.