Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

ÉN-KÖNYV

Leírás

Az Én-könyv egy adott személyről és környezetéről szóló információgyűjtemény, egyfajta szociális munkafüzet, amely bármely életkorban alkalmazható a társas fejlesztésben. Az Én-könyvet készítheti gyógypedagógus, szülő a gyermekkel/felnőttel közösen.
Az Én-könyv mindig vizualizált (fotók, rajzok, illusztrációk, szövegek is szerepelhetnek benne, sőt, ha digitálisan készítjük lehet benne hang vagy videó is). Más szociális fejlesztési technikákkal is jól kombinálható: pl. itt gyűjthetjük össze a gyermek vagy felnőtt számára készített képregény-beszélgetéseket, szociális történeteket érzelmi és más skálákat, szociális köreit a megfelelő viselkedési szabályokkal és kommunikációs emlékeztetőkkel, az Ö.T.V.E.N tananyagaival. Fejlesztési helyzetekben, szociális készségfejlesztő csoport aktivitásai során, vagy a mindennapi élet különböző társas kontextusaiban is hasznos támasza lehet a gyermeknek vagy felnőttnek a „vele lévő” én-könyve.
Az Én-könyvet az egyéni célokhoz igazítva például az énkép és önismeret, a személyes emlékezet, az élménymegosztás, érzelmek megértése és kifejezése, a megfelelőbb és önállóbb társas viselkedési stratégiák megerősítése, az időbeliség megértésének előmozdítása és a nyelvi megértés fejlesztésére is használhatjuk.

Az Én-könyvek nagyon egyénre szabottak, így nincs receptszerű felépítésük, de többnyire a saját adatokkal, külső és belső tulajdonságokkal indulnak, foglalkoznak a gyermek/felnőtt fizikai és társas környezetével, a társas élet láthatatlan szabályainak leírásával és megértésével, valamint a társas helyzetekben alkalmazható stratégiákra futnak ki. Az Én-könyv nem egy „egyszer elkészített dokumentum”, a gyermekkel együtt „nő” és változik, mindig az aktuális igényekre és fejlesztési célokra fókuszál. Az Autizmus Alapítvány egynapos tréningjének keretében megismerhetők az Én-könyvkészítés alapjai.

Forrás:

Nagy E. & Ecser M. (2009). Én-könyv, Napló. In: Kanizsai-Nagy I., Gosztonyi N., Vígh K., Szaffner É.,

Nagy E., Ecser M. (szerk). A szociális készségek fejlesztése. Kapocs Kiadó. Budapest. 55-97.

Képzés:

https://www.autizmus.hu/enkonyv-naplo