Leírás
A Babzsák Fejlesztő Program (BFP) olyan kiscsoportos, strukturált foglalkozás, amely az autizmussal élő gyermekek, felnőttek intézményi (pl. óvodai, iskolai), illetve természetes társas helyzetekben szükséges szociális és kommunikációs készségeinek kialakítására, fejlesztésére és gyakorlására szolgál. A programot a ’80-as évek végén hozták létre az Autizmus Alapítvány Kísérleti Iskolájában, majd folyamatosan fejlesztették országszerte. Mára a módszer országosan is elterjedt a speciális csoportokban és integráló intézményekben. A BFP megfelel a tudományos evidenciákkal támogatott autizmus-specifikus módszerek ismérveinek, mivel viselkedéses megközelítést alkalmaz, egyénre szabott, strukturált, vizuális környezeti támpontokkal és más stratégiákkal, például augmentatív és alternatív kommunikációval (AAK) támogatja a kölcsönös megértést és az interakciók sikerét. Jellemzője, hogy a csoport igényeihez, céljaihoz lehet igazítani, és az autizmus lehető legnagyobb spektrumán igyekszik támogatási aktivitásokat és módszert kínálni, vagyis a magas támogatási szükségletű és a magasan funkcionáló autizmussal élő, különböző életkorú emberek támogatására is vállalkozik. A Program módszertani szempontból az úgynevezett szociális készségfejlesztő csoportos módszertanok; ernyője alá helyezhető el, melyeknek nemzetközi szinten is van már némi tudományos alátámasztottsága és a beavatkozási formát erős szakértői konszenzus támogatja.
Forrás
MAGYARUL: Őszi Tné, Havasi Á. (2015, szerk): Babzsák Fejlesztő Program – Útmutató és feladatgyűjtemény autizmus-specifikus kiscsoportos szociális-kommunikációs fejlesztő foglalkozáshoz. Educatio, Budapest. ISBN 978-963-9795-77-8 Havasi Á., Őszi Tné (2015): Babzsák Fejlesztő Program – Felmérési és tervezési kézikönyv autizmus-specifikus kiscsoportos szociális-kommunikációs fejlesztő foglalkozáshoz. Educatio, Budapest ISBN 978-963-9795-76-1 Havasi Á., Őszi Tné, Ábrahám A., Balázs A. (2018). Autizmus spektrum zavarral élő gyermekek kiscsoportos szociokommunikációs fejlesztése – egy hazai fejlesztésű program eredményességének vizsgálata. Gyógypedagógiai Szemle, 46(3) 169.-185. AZ ALAPMÓDSZERTANRÓL: Gates, J. A., Kang, E. & Lerner, M. D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 52, 164–181. Kaat, J. A. & Lecavalier, L. (2014). Group-based social skills treatment: A methodological review. Research in Autism Spectrum Disorders, 8.(1), 15–24. Laugeson, E. A., Frankel, F., Gantman, A., Dillon, A. R., & Mogil, C. (2012). Evidence-based social skills training for adolescents with autism spectrum disorders: the UCLA PEERS program. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42.(6), 1025–1036.