Leírás
A felismeréstől a tanítás tervezésig
Autizmus-barát pedagógiai szakszolgálatok, szakértői bizottságok
Csepregi András, Dr. Kovácsné Tóth Krisztina
Egy-egy vizsgálat előtt számtalan feszítő kérdés merülhet fel bennünk: mi vár ránk, kikkel kell találkoznunk, mi fog ott történni, meddig tart…
Ez a bizonytalanság még nagyobb kihívást jelent sok autista gyermek és sok szülő számára. Jó lenne, ha ezekre a felvetődő kérdésekre előre választ kaphatnának, felkészülhetnének rá, így ezek a vizsgálatok kevésbé viselnék meg gyermeküket.
Az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) Oktatási Munkacsoportjának egyik célja, hogy a köznevelési rendszerben elősegítse az autizmus-barát gyakorlatok kialakítását az ország valamennyi olyan intézményében, ahol autista gyermeket látnak el. Ennek egyik első állomása a pedagógiai szakszolgálatok munkájához készült módszertani kiadvány.
Útmutatónkkal a pedagógiai szakszolgálatok szakembereinek azon törekvéseit kívánjuk támogatni, amelyek arra irányulnak, hogy az állapotmegismerés során a gyermekek és a szülők számára egyaránt stresszmentesek legyenek a személyes találkozások. Másrészt hangsúlyozzuk azt is, hogy egy jól előkészített, barátságos, elfogadó légkörben szervezett megfigyelés vagy vizsgálat során jóval hitelesebb információ gyűjthető a gyermekről.
Az útmutató áttekinti az evidencia-alapú, korszerű szűrési, diagnosztikai folyamat, az állapotmegismerés legfontosabb kérdéseit és a szakszolgálatok szerepét az autizmus diagnózisa és ellátása területén, valamint összefoglalja azokat a gyakorlati, módszertani ajánlásokat, melyekkel elérhető a vizsgálatok autizmus-szempontú akadálymentesítése.
Reméljük, hogy kiadványunkkal sok szülőt is bátorítunk az információszerzésre, illetve a vizsgálatokban való hatékony közreműködésre.
Forrás:
A kiadvány online formában ITT található.