Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmusról
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Mi jár nekem
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmusról
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Mi jár nekem
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Teszt

Korlátozottak a szemkontaktussal kísért, meleg, örömteli arckifejezések?
Nehezen olvashatók le arcáról az érzelmei?
Elmulasztja követni az ön tekintetét vagy mutatását, ha megpróbálja felkelteni az érdeklődését?
Az általa érdekesnek tartott dolgokra ritkán mutat rá azért, hogy megossza önnel az érdeklődését?
Ha valamit el akar kérni, ritkán mutat rá (inkább például szemkontaktus nélkül, az ön kezét vezetve próbálja elérni szándékát)?
Ha nevén szólítja vagy ha rámosolyog, ritkán figyel fel, fordul arra, hogy viszonozza?
Nehezen létesíthető vele szemkontaktus?
Hiányoznak a beszédmegindulásra utaló jelek (például helyzetnek megfelelően alkalmazott szavak) vagy mechanikusan ismételget szavakat kifejezéseket (például rajzfilmrészleteket)?
Ritkán (vagy sohasem) használ gesztusokat (például mutatás vagy pá-pá)?
Kevésbé érdeklődik környezete személyei, mint a tárgyak iránt?
Kevésbé utánozza mások tevékenységét?
Ritkán (vagy sohasem) játszik mintha játékot (például nem tesz úgy játékból, mintha inna egy üres csészéből, beszélgetne valakivel telefonon vagy megetetne egy játék babát vagy plüss állatot)?
A játékokkal vagy azok részleteivel újra és újra változatlan módon tevékenykedik (például autók kerekeinek forgatása, kapcsolók gyakori kattintgatása vagy tárgyak pörgetése)?
Furcsa, szokatlan mozdulatokat tesz az ujjaival (például szeme előtt tekergeti, lebegteti az ujjait) vagy karjaival (például örömre „repdeső” mozdulatai vannak) vagy egész testével sajátos mozdulatokat tesz vagy lábujjhegyen közlekedik?
„Rituálékhoz” ragaszkodik (például a fürdés, étkezés, elindulás valahova, stb. egyes mozzanatai csak meghatározott sorrendben történhetnek vagy ragaszkodhatnak ahhoz, hogy egy-egy tevékenység mindig ugyanolyan módon történjen)?
Túlságosan megviselik a változások, amelyekre kitörésekkel, dühvel, pánikkal reagál?
Fokozottan érdeklődik a játékok, tárgyak részleti iránt?
Zavarják a mindennapos zajok (például a porszívó zajára vagy hangos zene hatására menekül, füleit kezével befogja vagy sírni kezd) vagy gyakran mutat szokatlanul intenzív érdeklődést egyes ingerek iránt (például fényeket, rezgést keresi, felületeket tapintgat)?
Megindult nyelvi (vagy más) készségeit elveszítette, viselkedésében markáns romlás mutatkozik?
Ha gyermekénél egyet sem vagy két, esetleg három figyelmeztető jelet tapasztal, nincs ok aggodalomra.
4-5 „igen” válasz esetén kérjen tanácsot autizmus terén képzett gyermek szakorvostól, védőnőtől vagy a pedagógiai szakszolgálat pszichológusaitól vagy gyógypedagógusaitól.
Ha gyermekénél 8 vagy több figyelmeztető jelet azonosított, minél rövidebb időn belül kezdeményezzen diagnosztikus vizsgálatot!