Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

Az AOSZ InfoBázis oldalát az Autisták Országos Szövetsége üzemelteti

KERESÉS
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Szűrés kategóriák szerint
AOSZ szolgáltatás
Autizmus szempontú akadálymentesítés
Autizmusról
Jógyakorlatok, szakmai műhelyek
Képzések autizmusról
Könyvek / Filmek
Közösség, kapcsolatok
Kutatások, publikációk
Mi jár nekem
Szabályozók, irányelvek
Szolgáltatások
Támogatási módszerek

PECS

Leírás

A betűszó feloldása: Picture Exchange Communication System (Képcserés Kommunikációs Rendszer). Andrew Bondy és Lory Frost ’90-es évek elején dolgozták ki a PECS módszerét, nem vagy alig beszélő autizmussal élő gyermekek kommunikációfejlesztéséhez, egy nagyobb módszertan (az Oktatás Piramidális megközelítése) kommunikációs tanterveként. A PECS jó példa arra, hogyan „házasították össze” a viselkedéses megközelítés elemeit és technikáit az augmentetív és alternatív kommunikációs (AAK-s) módszertanokkal a kommunikációtanításban. 

A PECS mára világszerte a legszélesebb körben elterjedt AAK-s eljárás az autizmus pedagógiájában. Az eljárás lényege, hogy különböző viselkedéses technikákkal (pl. megerősítőkkel és fizikai vezetéssel, majd azok elhalványításával), illetve a környezet elrendezésével ösztönzik a gyermeket spontán kommunikáció kezdeményezésére. Az elnevezése is utal arra, hogy a módszerben jelentős szerepet kap az a momentum, hogy a gyermek első lépésben a kommunikációs partnerével „cserélje el” a vágyott tárgy/tevékenység képét. Ezt követően kiterjeszti a tanítást a nyelvi készségekre a szavak kombinálásával, illetve a kezdeti kérés mellett megnevezéseket, kommentárokat és más funkciókat is  tanít.

A PECS kiemelkedik más AAK-s rendszerek közül azzal, hogy részletes kézikönyvvel, és többszintű tréning-sorozattal rendelkezik, vagyis tanítási technikái részletesen leírtak, egységesek. A szakemberek rövid (2 napos) tréninget követően használhatják a módszert a tanítványaikkal. Ez a tréning magyar nyelven nem elérhető, ugyanakkor hazánkban is több mint száz szakember képződött már az alapokból.  Az elmúlt 30 évben a módszer alapjában nem változott, de számos tréninggel, megvásárolható eszközrendszerrel egészült ki és az az autizmussal élő gyermekek mellett más komplex kommunikációs igényű csoportok számára is ajánlottá vált.

Óvatosságra int minket, hogy „receptszerű” alkalmazás nem minden gyermek esetében eredményes. Más kommunikációfejlesztési módszerekkel kombinálva ugyanakkor kifejezetten kívánatos gyakorlatnak számít. Tudományos bizonyítékok (esettanulmányok, esetsorozatok és azok szisztematikus áttekintései mentén) elsősorban a kérés megtanulására vonatkozóan nagy mennyiségben állnak rendelkezésre a PECS módszertanának hatékonysága.

Forrás:

Frost, L. A. & Bondy, A. S, (2002): The Picture Exchange Communication System. Training Manual.Pyramid Educational Consultants. USA

Havasi, Á. & Őszi, Tné (2004). Tapasztalatok a Picture Exchange Communication System (PECS), a képkártya csere módszer alkalmazásával kapcsolatban az Autizmus Kutatócsoport Általános Iskola és Szolgáltató Központban. Fejlesztő Pedagógia 2004/2, 23-28.

Havasi, Á. (2022). Komplex kommunikációs igényű autizmussal élő kisiskolások kommunikációja.  Doktori disszertáció. ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola.

Sulzer-Azaroff, B., Hoffman, A. O., Horton, C. B., Bondy, A., & Frost, L. (2009). The Picture Exchange Communication System (PECS) What Do the Data Say?. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 24(2), 89-103.

Mahoney, B., Johnson, A., McCarthy, M., & White, C. (2018). Systematic Review: Comparative Efficacy of the Picture Exchange Communication System (PECS) to Other Augmentative Communication Systems in Increasing Social Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder.

Internetes források:

A PECS hivatalos oldala: https://pecs.com/

A PECS youTube csatornája: https://www.youtube.com/@pecsglobal